Kennis
Nieuwe uitgave van GMAP Maritime and Offshore newsletter over Towage
De sector staat voor grote uitdagingen als gevolg van de uitbraak van de COVID-19-pandemie.
Deze zomer, na maanden van (semi-)lockdown, genoten we weer van de vrijheid
Onze vrienden en familie weer te ontmoeten, de dierentuin te bezoeken en van andere uitjes; we gingen weer in teams sporten en uit eten, een drankje doen, we ondernamen kleine reizen – allemaal zo leuk omdat we dit sinds maart niet meer konden doen. En terwijl economen de V- of W-vorm van de crisis en het moment van opgang van de economie bespraken, sloeg de COVID-19-pandemie opnieuw hard toe met een tweede golf.
Nu zitten we voor de tweede keer in een lockdown en zijn economen somberder dan voorheen. Alle ogen zijn gericht op de farmaceutische industrie, vol verwachting voor de vaccins die ons leven weer normaal zullen maken.
De maritieme industrie lijdt zwaar onder de COVID-19 pandemie, en daarmee ook de havensleepsector. De sector staat voor grote uitdagingen als gevolg van de uitbraak van de COVID-19-pandemie. De sector is getuige van neerwaartse druk van de maritieme industrie, in lijn met de dalende vraag en de neerwaartse daling van de productieactiviteiten.
De pandemie heeft de kwetsbaarheid van lange leveringsketens blootgelegd
De crisis begon met een leveringsstoring, omdat de Chinese fabrikanten niet konden produceren en transporteren vanwege de lokale lockdown. En toen de lockdown verschoof naar Europa en de VS, werd ook de vraag van klanten aanzienlijk beïnvloed. Het is onvermijdelijk dat er nieuwe handelsroutes ontstaan. De reeds begonnen regionalisering van de handel zal versneld worden door de pandemie, het Chinese One Belt One Road Initiative met ontstane handelsroutes is in volle gang; de Arctic Passages zijn initiatieven die minder impact hebben, hoewel ze in ontwikkeling zijn. Deze nieuwe handelsroutes maken het ontstaan van nieuwe havens mogelijk of dragen bij aan het groeiend of afnemend belang van havens.
Deze veranderende handelsstromen zullen ongetwijfeld de ontwikkelingen in sleepvaart en sleepbootontwerp weerspiegelen: specifieke eisen aan veelzijdigheid en kracht van sleepboten vergroten de behoefte aan op maat gemaakte schepen. Maar niet alleen de handelsstromen zijn van invloed op de ontwikkeling van sleepboten, decarbonisatie en digitalisering hebben grote invloed op ontwerpen. Verder zullen er nieuwe serviceconcepten verschijnen. Al deze punten komen in deze Newsletter aan de orde. En zoals elk jaar hebben we ons overzicht gemaakt van geselecteerde sleepbedrijven wereldwijd: waar slepen ze, hoeveel schepen opereren ze en is de vloot gegroeid – u vindt de antwoorden in ons Overzicht van geselecteerde havensleepbedrijven.
Neem persoonlijk contact op met het team
Rick ter Maat
Partner
Niklas Kaiser
Consultant Corporate Finance